cykloturistika.cz


Obsah čísla Cykloturistika: 5/2016

crowdfundingové kampaně
Financováno davem


O tzv. crowdfundingových kampaních, prostřednictvím kterých dokáže běžný člověk pomoci zafinancovat zajímavý rozjíždějící se projekt, jste už na stránkách Cykloturistiky zajisté četli. A protože je to fenomén, který sice začíná stále více hýbat světem, ale který má zároveň svá pro a proti a také několik skrytých zákoutí, rozhodli jsme se mu věnovat trošku více. Samozřejmě z pohledu cyklistiky. Přečtěte si o úspěšných i neúspěšných crowdfundingových kampaních, o tom, co stálo za jejich výsledky a kdo se za nimi skrývá. Zjistíte také, proč by vás investování do rozjíždějících se projektů mohlo zajímat, ale také o tom, co vás čeká, až ze své kreditní karty uvolníte pár stovek či tisíců korun.

 

etapový závod 4 Islands
Chorvatsko po kozích stezkách


Asi každý z nás už byl alespoň jednou v životě v Chorvatsku na letní dovolené. Asi každý se tady koupal v moři a nacpával si břicho zmrzlinou. Ale ne každý se v Chorvatsku účastnil etapového bikového závodu. A to je trošku škoda...
Chorvatsko je pro Čechy velmi známou a oblíbenou destinací. Všichni si při pomyšlení na tuhle zemi představíme po střechu naložená auta a krásné oblázkové pláže s průzračnou mořskou vodou. Většinou je tato představa spojená s letními měsíci. Když chce ale člověk u moře hlavně jezdit na kole, a ne ležet na pláži, není léto zrovna ideální dobou. Mnohem více se pak hodí jaro, kdy už je pěkné počasí, ale ještě není vedro k padnutí. A to je právě doba, kdy se v Chorvatsku koná etapový závod 4 Islands neboli 4 ostrovy.
Už název závodu je poměrně všeříkající - 4 ostrovy, 4 etapy, 4 dny. Závodníci během čtyř dnů projedou Krk, Rab, Cres a Lošinj. A v tom také spočívá unikátnost tohoto podniku. Všechny ostrovy se nacházejí v severní části Chorvatska v Kvarnerském zálivu, pro Čechy tedy příznivě blízko.

 

Zahraniční cyklotrasa po stopách UNESCO Canal du Midi, Francie
Romantická jízda podél kanálu dvou moří


Canal du Midi neboli Kanál dvou moří je 240 km dlouhý průplav ve Francii spojující Atlantský oceán se Středozemním mořem mezi Toulouse a Sète. Byl vybudovaný už v letech 1666‒1682, a tím pádem je nejstarším kanálem, který je stále v provozu. Patří k němu i Canal latéral à la Garonne (190 km), vlastní řeka Garonne (78 km) a delta Gironde (85 km). V roce1996 byl zapsán na Seznam světového dědictví UNESCO. Letos tak oslavuje 350 let od svého založení a 20 let od zapsání na tento prestižní seznam. V rámci tohoto výročí se konají také mnohé akce...

 

Na kole i s kolem (nejen po Alpách)
Col de Sommeiller
Čtvrté na kole nejvýš dosažitelné místo v Evropě...


Kdybych tušila, že tahle túra vede do míst, kde se ještě před 35 lety každé léto lyžovalo, pojala bych logicky podezření, že to nebude úplně lehká vyjížďka. Col de Sommeiller leží téměř 3000 metrů nad mořem. A začátek trasy? Podle toho, jak se cítíte. Ti odvážní můžou na kolo nasednout už v Bardonecchii, pro ty méně zkušené je u vesničky Rochemolles malé parkoviště. Ať už vyrazíte odkudkoli, budou vám odměnou za kus dřiny, stejně jako jinde v Alpách, úchvatná panoramata. K tomu ještě navíc taky uznalá pokývnutí těch, kteří se do sedla odváží jen na motorce či terénním autem. Právě sem totiž vede jedna z nejvyšších povolených cest pro terénní motorová vozidla v Alpách. Ale že by tu byl nějaký velký provoz, z toho mít obavy nemusíte. My jsme za celý potkali jednu krosku a tři auta. A to jsme tam byli v polovině července.

 

domácí výšlap
Džbán a poslední zbytky Pravdy


Obří stolovou horu vyzvedly kdysi mocné tektonické síly ze dna křídového druhohorního moře; dnes jsou přirozené smíšené lesní porosty a bučiny Džbánu přírodním parkem, obklopeným nekonečnými hektary chmelnic Rakovnicka a Lounska.

 

 

 

Příběh jízdního kola (177)
Velofestivaly v litevském Šiauliai a docent Dovydenas


Když sovětská společnost zahraničního obchodu Avtoexport vystavovala na Mezinárodním veletrhu spotřebního zboží v Brně v dubnu 1983 velocipedy, doprovázel její expozici slogan „My jsme bicykl nevynalezli, stále ho však zdokonalujeme", což byl velký pokrok v myšlení. Protože ještě nedlouho předtím byl velociped vydáván za ruský vynález. Například v polovině padesátých let vyšla v Sovětském svazu kniha „Vyprávění o ruských vynálezcích a objevitelích" (vydaná i v češtině pod názvem „Encyklopedie ruského prvenství"). Byla to kniha velmi objemná, více než šestisetstránková, silně tendenční, doslova prodchnutá „stalinským duchem". Její čtenáři se dovídali, že vynálezcem žárovky nebyl Edison, ale ruský inženýr Lodygin, že letadlo postavil a vyzkoušel Možajskil šestadvacet let před bratry Wrightovými, že vynález spalovacího motoru historikové omylem přisoudili Daimlerovi místo Kostovičovi a stejného omylu se dopustili, když za vynálezce velocipedu považovali barona von Draise a ne ruského nevolníka Artamonova, někde z dalekého Uralu, který na svém šlapacím samohybu dorazil v září roku 1801 do Moskvy na korunovaci cara Alexandra I. V rozporu s původním záměrem autorů je tímto nekritickým přístupem zpochybněn a znevážen ruský podíl na technickém pokroku i tam, kde skutečně byl, kde ho nepopírají a uznávají i historikové západních zemí. Patří k nim mimo jiné - vedle mnohem závažnějších a významnějších případů - také konstrukce i stavba velomobilů a teoretické bádání kolem nich, prováděné koncem sedmdesátých let a pak i v letech osmdesátých v Litevské republice tehdejšího Sovětského svazu.

 

 

Komiks a cyklisté (6)
knižní kreslené seriály (comics books)


Najdeme mezi nimi řadu děl klasické literatury, zestručněné obsahy světových románů, životopisné příběhy slavných osobností, přiblížení závažných dějinných událostí a ještě leccos jiného. Ale mezi tou spoustou knižní komiksové produkce je pohříchu málo takových témat, v nichž by cyklisté hráli hlavní roli. V současnosti nejsou vůbec žádné, a proto pro příklady je třeba vrátit se o několik desítek let do minulosti, do první poloviny 70. let, a to do Belgie.

 

 

test kol
Třpytivě fialová obsese LIV Obsess SLR


XC znamená cross country, tedy skrz krajinu, a to je přesně to, k čemu je LIV Obsess určený. S kolem můžete absolvovat pěknou svižnou vyjížďku po cyklostezce či lesem, ale také ho můžete použít na celodenní výlet nebo třeba na cestu do práce.

 

 

 

malý výlet s dětmi
S vírou v zádech


Inspirací k následujícímu výletu s dětmi bylo přezkoušení autorova syna čtvrťáka z dějepisu při přípravě na test z dějin národa českého z období Velké Moravy. Součástí látky byli i Cyril a Metoděj a hlaholice, jež jeho syna zaujala nejvíce, neb si z ní s kamarády udělali šifrované písmo a běžně se začal hlaholicí podepisovat. S Velkou Moravou, hlaholicí a příchodem křesťanské víry skrze věrozvěsty Cyrila a Metoděje je na Moravě bezesporu nejvíce spjato vyhlášené poutní místo Velehrad a jeho okolí. Tudíž vyrazili především na expozici Archeoskanzenu Modrá v těsné blízkosti památného Velehradu.

 

 

MTBO pro všechny bez rozdílu věku
Jak závody probíhají?


V minulém čísle Cykloturistiky jsme vám představili MTBO a možná vás i přiměli přemýšlet o tom, že byste si nějaký orienťák na horském kole vyzkoušeli. V tomto čísle se vám pokusíme podrobněji nastínit, jak to na MTBO závodech probíhá, abyste věděli, do čeho jdete a na co si dát pozor. Jednotný „návod" pro všechny MTBO závody se připravit nedá, dění na menších či neoficiálních závodech se od těch větších liší. Informace by vám měly pomoci zvládnout první závody Českého poháru MTBO.

 

 

rozhovor
Cyklojízda na počest Lidic


Je shodou okolností, že několik dní poté, co měl premiéru na karlovarském filmovém festivalu film Anthropoid o Kubišovi, Gabčíkovi a dalších parašutistech, kteří spáchali atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, dorazili do Dolních Vilémovic, kde se Jan Kubiš narodil, dva Angličané. Ti se sem vydali na kole z města Stoke-on-Trent, které je ale spojeno mnohem více s jiným místem souvisejícím s okupací nacisty. V tomto městě totiž vznikla hned po vypálení Lidic iniciativa „Lidice Shall Live" (Lidice musí žít). Svou jízdou se Steve s Markem rozhodli tuto iniciativu oživit.

 

 

Výletní cíle
Utere temporis - Využij času


„Čas vyměřený člověku na světě je krátký, a proto by ho měl člověk využít pro konání dobrých skutků," pravil římský básník Publius Ovidius Naso. Slunce je život - sol vita est, praví jiná latinská fráze. A bez Slunce by nežila Země ani člověk, dodává jeden myslitel. Nebyly by ani sluneční hodiny, které Slunce bezplatně a ekologicky pohání.
My jsme pro vás vybrali tyto: Hodiny z doby železné, Štamberk, Telčsko; Volyňka, Pošumaví, Vimpersko; Hodiny na Sloupu, Lužické podhůří, Novoborsko; Nejvýše položené, Kleť, Českokrumlovsko; Zapomenutý kraj, Košťany, Hlinecko; Dřevěný unikát, Kostel Kočí; Chrudimsko, Hodiny z květin a kamenů, Hlučínská pahorkatina, Opavsko

 

Z jiného pohledu
Obojživelná cykloturistika


Finský cyklistický designér Joakim není čtenářům našeho časopisu až tak neznámý. Před několika lety s ním vznikl rozhovor o tom, jak se navrhují kola a co všechno stojí za funkčním, praktickým a zároveň oku lahodícím šlapacím strojem. Ovšem Jojo, jak se mu přezdívá, má doma přes 30 kol a kromě klasických vyjížděk a každodenního používání kola ve městě, slouží některá z nich k výletům nejen po souši, ale i po vodě. Zpravidla na moři, kterého je kolem Joakimova Turku spousta.

 


cykloturistika.cz / Časopis Cykloturistika / Cykloturistika 5/2016 / obsah