cykloturistika.cz


Obsah čísla Cykloturistika: 3/2017

Bezdušové pláště – ano, či ne?

Když jízda ztratí duši

Bezdušové pláště hýbou současnou cyklistikou. Ve světě závodních horských kol na ně přešla už většina předních jezdců a stále více fanoušků si nacházejí i na silnici. Jaký mají tzv. tubeless systémy přínos, a co je naopak jejich nevýhodou? Zkusíme si sečíst plusy i minusy tohoto řešení a podívat se na praktická úskalí montáže. Rozhodnutí, zda se do tohoto experimentu pustíte, je pak už jen na vás.


Cyklotoulky

Měděnec

Malé krušnohorské městečko Měděnec má už svoji největší slávu pravděpodobně za sebou, alespoň co se těžby mědi a s ní spojeným rozvojem týče. Ovšem jako turistická lokalita nabízí řadu zajímavých výletů, tajemně ponurou krajinu a celkem hluboké lesy, takže i při jarních nepříznivých povětrnostních podmínkách se cyklista snadno schová mezi stromy a unikne tak svému největšímu nepříteli, kterým je bezesporu vítr.


Cyklotoulky

Příbram

Příbramské cyklotoulky budou tak trošku duchovní, podíváme se na místa, kde se o duši téměř vždy řádně starali a starají, ale i do míst, kde nebylo vůbec nic mimořádného duši vypustit či upsat ji ďáblu, a nakonec navštívíme oblast, která je pro duši příjemným a přitom snadno dostupným pohlazením. Všechny tři zásadní body výletu navíc spojuje mimořádný estetický zážitek, i když pokaždé z úplně jiného soudku.


Příběh jízdního kola (182)

Připomínáme si 200. výročí vynálezu jízdního kola

Aktivity barona Draise

Patentové přihlášky svědčí o tom, že Drais od samého počátku pomýšlel na obchodní využití svého vynálezu. Byl přesvědčen o využitelnosti a praktickém uplatnění své „Laufmaschine“. Nevynechal žádnou příležitost k propagaci draisiny doma i v cizině a vyvíjel značnou aktivitu směrem k její průmyslové ochraně. Jako by již tehdy tušil, že někdy v daleké budoucnosti bude jeho priorita i zpochybňována a že se případně mohou vyskytnout i další uchazeči o titul vynálezce jízdního kola. Motivací k získání široké patentové ochrany jistě byla také snaha o zpeněžení vynálezu a získání licenčních poplatků od výrobců draisin v cizích zemích. Proto to obrovské úsilí, proto ty aktivity směřující do zahraničí.


jiné končiny naší krajiny

Úzkokolejkou do Kanady

Nepůjde o Kanadu za velkou louží, ale o Kanadu českou. Především již jen jméno tohoto území naznačuje, že jde o něco odlišného, což by mělo být zařazeno do našeho seriálu o jiných končinách naší krajiny.



malý výlet s dětmi

Poutní stezkou k hradu v Červeném Újezdu

V těsné blízkosti Prahy je spousta zajímavých a lákavých míst, která stojí za to s dětmi objevit. Na malý rodinný cyklovýlet si tentokrát autoři vyhlédli vesničku na západě Prahy, Červený Újezd. A dobře udělali. Profilově nenáročná trasa, která začala i končila na železniční zastávce Rudná-město v Rudné u Prahy, je zavedla do několika zajímavých míst.


Přeprava ve vlacích ČD

Kolo a vlak – sen a současnost

Zatímco jízdní kola automat pečlivě uloží do vlaku a elektrokola začne ihned dobíjet, jejich majitelé si mohou ve vlaku komfortně odpočinout. Někteří možná využijí i služeb profesionálního mechanika, který je v tzv. cyklovagonech přítomen stále častěji. Tam, kam nevedou koleje rychlých vlaků, dovezou cyklisty a jejich kola autonomně ovládané taxíky či autobusy na elektřinu. Česko maximálně podporuje ekologickou kombinovanou dopravu, cena za přepravu kola je tak spíše symbolická. Při cestě do práce využívá jízdní kolo již každý třetí člověk, často právě v kombinaci s vlakem. Je toto jen bláznivý sen, nebo skutečná budoucnost dopravy za 50 či 100 let? Jak funguje doprava kola vlakem v Česku a v sousedních zemích dnes?


rozhovor

Tak trošku jiný patagonský bikepacking

Jižní Ameriku na moderních a pohodlných kolech s velkým rozsahem převodů přejel kdekdo. Koho by však napadlo na přejezd Carretery Austral a dalších pestrých částí Patagonie si vzít 80 let stará česká kola s jednou rychlostí, falcovými ráfky a torpédem? Odpověď známe: Zbyňka a Lenku Reslovy. Ti se na přelomu roku vydali společně se svými „rzinanty“ (takto říkají svým kolům), na cestu napříč Argentinou a Chile. Dva měsíce v sedle. Jeden servaný pedál. Desítky kilometrů přenášení kol přes neprůjezdný terén. Nespočet krásných treků, kterými si zpestřovali denní rutinu cyklocestovatele…


Celý měsíc v městském provozu

Slovenská strela do města i do lesa
CTM Stark 3.0 2017

Slovenská firma CTM připravila pro letošek trekingové kolo Stark ve výbavě 3.0 pro všechny, kdo se chtějí vydat za lehčí turistikou nebo vyrazit ráno na kole do práce.




velká cesta Austrálie a Tasmánie

Rodinný výlet u protinožců

Rok 2016 byl pro nedávno vybudovanou rodinu Vackových velmi cykloturistický. Úvodní tři měsíce roku s malými dětmi brázdili Nový Zéland. Tato první velká rodinná cyklocesta ukázala, že nic není nemožné, a oni na ní posbírali spoustu zkušeností, které jim dávaly sílu pokračovat. Po půl roce se proto opět vrátili na jižní polokouli a s jejich o trošičku staršími dětmi – Bára na cestě oslavila čtyři roky a Péťa pár dní po návratu dva – strávili na druhé straně světa další tři měsíce. Tentokrát trochu „blíže“ domovu, v Austrálii.


z jiného pohledu

S jedním kolem Amerikou

Mohlo by se říct, že Felix má o kolečko méně, ale jemu jich vlastně chybí mnohem více. Nemá žádný trojtalíř ani devítirychlostní kazetu. Kolo má jen jedno a převody dva. A přesto dokáže cestovat na ohromné vzdálenosti a v pohodě stíhat klasické cyklisty. V roce 2014 se vydal na cestu z Kanady do Mexika a ujel během ní přes 6000 km. Sám ani přesně neví kolik. Nepočítá to.


Na kole i s kolem (nejen po Alpách) Serfaus-Fiss-Ladis, Tyrolsko, Rakousko

Klimatické lázně mezi trojčaty

Kdo hledá pro své bikové túry naprostý komfort a nevadí mu o trochu vyšší ceny ubytování a fakt, že na své dovolené potkává relativně hodně lidí, pak je u trojčat správně. Odměnou mu bude servis přesně na míru – od kvalitní gastronomie a ubytování až po jízdy lanovkami zadarmo, pokud se právě tady ubytujete. Ke kartě hosta dostanete i pár výjezdů pro své kolo lanovkami. Anebo si naopak můžete projet náročnější Frommes Trail, je krásný, vzdušný, přírodní… V oblasti Serfaus-Fiss-Ladis se právě pro tu rozmanitost variant potkávají rodiny s dětmi a bikoví maniaci, kteří bez chráničů na kolo nesednou. Dost možností je tu i pro „zlatou střední“ skupinu cyklistů, jež si podle chuti vybere to, na co se zrovna cítí.


Nový seriál

Ženy a bicykly v zrcadle času

Proč právě báječné ženy na bicyklech? Vždyť na bicykly nepochybně usedala i celá řada báječných mužů. Odpověď na tuto otázku se nehledá lehce. Racionálním důvodem, proč jsou osudy cyklistek přitažlivější a zajímavější – zejména v těch nejstarších průkopnických časech – může být, že to měly nesrovnatelně těžší než jejich mužské protějšky. Musely překonávat společenské předsudky, týkající se nejvíce závodů dam na bicyklech, mnohdy velmi tvrdé a opovržlivé. Ale také i cyklistiky žen všeobecně.

Cykloturistika: 3/2017

V prodeji od 11.5.2017 ve stáncích s tiskem a ve vybraných prodejnách.

Cykloturistika: 3/2017
Cykloturistika: 3/2017 obsah čísla
úvodník
ukázka:
Bezdušové pláště – ano, či ne?
ukázka:
Rodinný výlet u protinožců
koupit tištěnou verzi
koupit elektronickou verzi

cykloturistika.cz / Časopis Cykloturistika / Cykloturistika 3/2017 / obsah